Lenggong is a small, peaceful & quiet town in the rural area of Malaysia. Recently a small community of ham radio operators has developed around here. We are proud to be part of this community. This site is dedicated to them and more postings in dual language will be posted here. Pls click this link to know more about our town http://groups.msn.com/LenggongVacation/shoebox.msnw
SELAMAT DATANG KE BLOG RADIO AMATUR LENGGONG. WELCOME TO ALL VISITORS. FEEL FREE TO BROWSE AROUND

Wednesday, July 9, 2008

DUNIA RADIO AMATUR

Dalam menceburi dunia RA, satu keunikannya adalah, ada kalanya sesuatu contact itu telah ber QSO untuk sekian lama – tetapi yang dikenali hanyalah callsign dan suara sahaja. Perkenalan berlaku hanya di alam maya dan tidak secara berdepan.

Kekadang terlintas juga di kepala kita bagaimanakah bentuk wajah rakan tersebut. Sukar bagi seseorang untuk membayangkan wajah rakan hanya melalui kemesraan intonasi QSO dan suara yang didengar. Setelah dapat menatap wajah sebenar rakan-rakan melalui website atau sesi eyeball, nyata gambaran yang kita bayangkan adalah amat menyimpang sekali dari yang realiti. Yang kita sangkakan gemuk tetapi nyata kurus, yang disangka hitam ternyata handsome, yang disangka muda ternyata tua dlln kemungkinan.

Jelas bahawa persepsi adalah sesuatu yang abstrak dan tidak boleh dijadikan sesuatu bahan yang konkrit.

Tetapi yang utamanya, rakan ada di merata-rata. Apabila lalu di sesuatu lokasi, petikan ptt dapat menhubungkan diri kita dengan rakan yang mungkin baru hari itu dikenali. Dan yang uniknya, rasa mesra terjalin secara automatic. Rig atau handy menjadi penghubung utama atau alat mengeratkan hubungan silaturrahim. Terasa ada sesuatu yang common antara contact – lantas timbul keinginan untuk ber eyeball walaupun sekejap. Dan bila berjumpa terasa telah berkenalan begitu lama.

Begitulah hebatnya dunia Radio Amatur.

No comments: